Datum objave: 18. veljače 2025.
Kategorija: Aktivnosti

Dan sigurnijeg interneta 2025.

Dan sigurnijeg interneta ove se godine obilježavao 11. veljače pod sloganom “Zajedno za sigurniji internet” i s aktivnostima usmjerenima na educiranje i osvještavanje o sigurnom i odgovornom ponašanju u digitalnom svijetu. Cilj Dana sigurnijeg interneta je podići svijest o novonastalim internetskim problemima i aktualnim pitanjima. U II. osnovnoj školi Čakovec ove su godine aktivnosti povodom Dana sigurnijeg interneta provele školska pedagoginja Rea Štelcer, učiteljica informatike Iva Naranđa i učiteljica hrvatskoga jezika Valentina Jozić Preksavec.

Radionica Moj profil – pravi ja? (Slika o sebi)

Pedagoginja Rea Štelcer provela je radionicu pod nazivom Moj profil – pravi ja? u 7. a razredu na Satu razrednika.

Ciljevi radionice bili su osvijestiti učenike o odabiru sadržaja u prikazu sebe na društvenim mrežama te o utjecaju društvenih mreža na njihovu sliku o sebi; potaknuti kritičko razmišljanje kod učenika prilikom korištenja društvenih mreža; potaknuti učenike na razmišljanje o različitim predstavljanjima na društvenim mrežama s obzirom na ciljanu publiku (na osobe koje tom sadržaju imaju pristup). Učenicima je prikazana iskrivljena stvarnost na društvenim mrežama uz pomoć fotografija koje su uređene da prikazuju idealan život. Učenici su se uključivali u raspravu o sadržaju koji vide na različitim profilima komentirajući koliko određeni sadržaj utječe na njihovo samopouzdanje. Glavna aktivnost radionice bila je izrada triju profila na nekoj društvenoj mreži. Učenici su dobili radne listiće na kojima su izrađivali tri profila: jedan koji je predviđen isključivo za vršnjake, jedan za članove obitelji te posljednji čija su publika djelatnici škole. Nekoliko učenika je predstavilo svoj rad, a ostali učenici su se uključivali u raspravu o različitom prikazu sebe s obzirom na publiku koja će sadržaj gledati. Učenici su podijelili i svoja razmišljanja o tome koji od triju profila predstavlja njih kakvi uistinu jesu, a koji je profil uljepšan u svrhu prikaza drukčijega sebe. Učenici su s pedagoginjom zaključili kako prikaz sebe na društvenim mrežama ovisi o namjeri prema ciljanoj publici te da je zbog toga potrebno s oprezom pristupiti informacijama koje pronalaze na pojedinim popularnim profilima.

Radionice na temelju edukativnih materijala Centra za sigurniji internet

Učiteljica Iva Naranđa na nastavi Informatike provela je radionice na temelju edukativnih materijala Centra za sigurniji internet. Za učenike četvrtoga razreda održana je radionica Zamisli dan bez ekrana, a za učenike petoga, šestoga, sedmoga i osmoga razreda radionica Utrka kroz AI zamke.

Radionica Zamisli dan bez ekrana

Ciljevi radionice Zamisli dan bez ekrana bili su razvijanje svijesti o vremenu provedenom pred ekranima, poticanje kreativnosti i alternativnih aktivnosti, jačanje socijalnih vještina i timskoga rada, razumijevanje važnosti ravnoteže između online i offline svijeta te podizanje svijesti kod roditelja. Učenici su prepoznali koliko vremena dnevno koriste digitalne uređaje i kako to utječe na njihove navike, zdravlje i odnose te su osmislili zabavne i korisne aktivnosti koje mogu raditi bez korištenja tehnologije. Nakon provedene radionice učenici su ispunili listiće za evaluaciju održane radionice. Iz dobivenih odgovora učenika četvrtoga razreda vidljivo je da se najvećem broju učenika radionica svidjela. Također, napisani komentari pokazuju da je najveći broj učenika ostvario očekivane ishode.

 

Radionica Utrka kroz AI zamke

Ciljevi radionice Utrka kroz AI zamke bili su razviti svijest o potencijalnim opasnostima umjetne inteligencije te potaknuti razvoj kritičkoga razmišljanja. Učenici su osvijestili potencijalne opasnosti umjetne inteligencije, naučili kako odgovorno koristiti umjetnu inteligenciju i kritički promišljali prilikom interakcije s online sadržajem. Nakon provedene radionice učenici su ispunili listiće za evaluaciju održane radionice. Iz dobivenih odgovora učenika od petoga do osmoga razreda vidljivo je da je najveći broj učenika održanu radionicu na ljestvici od 1 do 5 ocijenio ocjenom 5.

 

 

Nastavljajući se na radionicu Utrka kroz AI zamke, u drugom dijelu blok-sata učenici petoga, šestoga i sedmoga razreda istražili su besplatne AI generatore slika, koristili ih za generiranje slika i uspoređivali njihove mogućnosti te na kraju uredili po jednu sličicu (slajd) u dijeljenoj PowerPoint prezentaciji. Svaki učenik je na sličicu (slajd) dodao naziv AI generatora slika, poveznicu na odabrani alat i primjer slike koju je generirao. Ovisno o raspoloživom vremenu, učenici su odgovarali i na MS Reflect upite.

 

 

Nadalje, učenici četvrtoga razreda u drugom dijelu blok-sata ponovili su što su osobni podaci, koje su opasnosti na internetu i savjete kako se zaštititi od opasnosti na internetu. Iz materijala dostupnih na e-sferi odigrali su igre i kviz te pogledali dvije slikovnice: Priča o Piku koji je spasio internet i Priča o Piku koji je zaustavio izazov.

Na školskoj mrežnoj stranici  objavljen je poziv za sudjelovanje u virtualnom kvizu na Dan sigurnijeg interneta.

Učenici osmoga razreda na prijedlog eTwinning partnera iz Grčke sudjelovali su u aktivnosti Space Shelter. Pomoću ove  interaktivne i edukativne virtualne igre koja promiče digitalnu sigurnost, odgovorno korištenje interneta i kritičko razmišljanje učenici su na zanimljiv način naučili više o tome kako biti sigurniji na internetu.

 

pano u učionici Informatike

HAKOM brošure

Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti (HAKOM) u suradnji s Ministarstvom znanosti, obrazovanja i mladih provodi program upoznavanja učenika i njihovih roditelja o sigurnosti i opasnostima na internetu, pravilima ponašanja tijekom korištenja interneta, društvenih mreža ili komunikacijskih servisa, kao i o vršnjačkom nasilju putem interneta. U tu svrhu HAKOM je uoči Dana sigurnijeg interneta 2025. objavio novu brošuru pod naslovom „Ključevi sigurnog interneta“, za ovogodišnju generaciju učenika petih razreda. Na satu Informatike svi učenici su upoznati s navedenom brošurom i dobili su svoj primjerak. Brošura sadrži praktične i korisne savjete o sigurnosti na internetu, zaštiti privatnosti i osobnih podataka, načinu ponašanja i odgovornoj uporabi društvenih mreža.

 

Dobro došao u virtualni svijet

Na satu Hrvatskoga jezika učenici 7. a razreda čitali su ulomak iz romana „Haj, ja sam online“ Melite Rundek. Upoznali su dječaka Gizmu koji je povučen i usamljen. Na poklon dobiva novo računalo i vjeruje da ga računalo razumije i da će mu ispuniti tri želje, jedna od njih je i upoznavanje prijatelja. Gizmo teško komunicira uživo dok je puno opušteniji pišući u virtualnome svijetu. Učenici su naveli pozitivne i negativne strane obiju načina komunikacije te istražili pojam netiquette. Prisjetili su se i pravila ponašanja na internetu te opasnosti koje prijete. Zaključili su da virtualni svijet pruža puno zadovoljstva, ali nas može i distancirati od stvarnoga svijeta i zato moramo biti oprezni.

 

Rea Štelcer, Valentina Jozić Preksavec i Iva Naranđa

Skip to content