Datum objave: 30. listopada 2025.
Kategorija: Aktivnosti

Europski tjedan programiranja 2025. – Code Week

U II. osnovnoj školi Čakovec ove su se godine aktivnostima Europskog tjedna programiranja pridružile učiteljice Iva Naranđa, Ida Veselovac, Rea Guterman i Ana Koprek. Učenici su sudjelovali u raznolikim aktivnostima s ciljem da im se na zabavan i angažirajući način približi programiranje i digitalna pismenost. Europski tjedan programiranja ove se godine održavao od 11. do 26. listopada, a naša škola je na karti događanja prijavila dvadeset i četiri aktivnosti.

 

 

Učiteljica Informatike Iva Naranđa organizirala je petnaest aktivnosti, od toga četrnaest aktivnosti u kojima su sudjelovali učenici od četvrtoga do osmoga razreda u sklopu redovne i izborne nastave Informatike i izvannastavne aktivnosti (INA) Informatika+ te jednu aktivnost za učiteljice sudionice međunarodnog eTwinning projekta Green Digital Citizen – Today, Tomorrow, Always.

Učenici četvrtoga razreda sudjelovali su u aktivnosti Morseov kod – micro:bit izazov tijekom koje su upoznali BBC micro:bit i MS MakeCode sučelje u kojem su programirali micro:bit tako da ga mogu koristiti za prikaz Morseovih znakova. Ova aktivnost nadovezala se na gradivo o kriptografiji i načinima šifriranja o čemu su učenici nedavno učili na satovima Informatike. Druga aktivnost za učenike četvrtoga razreda nazvana je Upoznajmo Ozobot Bit+ i Ozoblockly. Učenici su prateći uvodne primjere upoznali edukacijski robot Ozobot Bit+ i vizualni programski jezik OzoBlockly, a zatim su rješavali izazov Rectangle Walk Challenge.

Učenici petoga razreda već su upoznali Ozobot te su ove godine sudjelovali u izazovu Ozobot na trkaćoj stazi (Ozobot Bit Challenge: Slot Car Race Track) u kojem su trebali kreirati OzoBlockly program koji će učiniti da se Ozobot kreće po trkaćoj stazi prema zadanim uputama.

Učenici šestoga razreda sudjelovali su u aktivnosti nazvanoj Upoznajmo mBot i mBlock: Moj mBot svijetli, svira i kreće se tijekom koje su upoznali edukacijski robot mBot i program mBlock. Uvodnim primjerima učenici su upoznali neke mBlock naredbe za rad s robotom mBot (naredbe za LED diode, zujalicu, pokretanje i zakretanje robota).

Učenici sedmoga razreda ponovili su osnove rada s Ozobotom, a zatim su sudjelovali u aktivnosti Ozobot Maze Game. Koristeći OzoBlockly, učenici su programirali Ozobot kako bi pronašli blago u jednom labirintu i natjecali se tko će prvi doći do blaga i tko će putem do blaga pokupiti najviše žetona.

Učenici osmoga razreda sudjelovali su u aktivnosti Micro:bit – Logičke izjave i logičke funkcije tijekom koje su  pomoću nekoliko primjera programa za micro:bit ponavljali gradivo iz Informatike. Učenici su pomoću micro:bita mogli zorno vidjeti djelovanje logičkih funkcija.

Druga aktivnost za učenike osmoga razreda povezana je s eTwinning projektom Green Digital Citizen – Today, Tomorrow, Always. Učenici su upoznali Teachable Machine, alat za izradu modela strojnog učenja za mrežna mjesta i aplikacije. Cilj aktivnosti bio je povećati svijest o mogućnostima IKT-a i umjetne inteligencije u vezi s održivošću, recikliranjem i gospodarenjem otpadom, posebno elektroničkim otpadom. Učenici su izradili model strojnog učenja koji prepoznaje neke vrste otpada. Nakon ove aktivnosti učenici su bili pozvani da odgovore na MS Reflect upit kako bi se dobila povratna informacija. Na temelju odgovora učenika vidljivo je da je Teachable Machine odlično prihvaćen. Aktivnost za učiteljice sudionice navedenog eTwinning projekta odvijala se virtualno, na TwinSpaceu projekta. Učiteljice su na Twinboardu razmijenile iskustva o provedenim Code Week aktivnostima u svojim školama i sudjelovale u raspravi na TwinSpace forumu gdje su napisale što je dobro funkcioniralo, s kojim teškoćama su se eventualno suočile i što se učenicima najviše svidjelo.

Polaznici INA Informatika+ sudjelovali su u dvije aktivnosti. Prva je bila MoonHack 2025 – Birthday Blast Of. Moonhack je godišnji globalni digitalni izazov kodiranja koji je kreirao Code Club Australia, a koji ove godine slavi svoju desetu obljetnicu. MoonHack se održavao od 14. do 30. listopada 2025., a rok za dovršavanje svih aktivnosti i predaju učeničkih radova je 22. studenoga 2025. te ćemo o ovoj aktivnosti objaviti više informacija kada svi učenici dovrše svoje radove.

U drugoj aktivnosti polaznici INA Informatika+ koristili su Scratch i micro:bit kako bi povezali fizički svijet i programiranje. Učenici su uz pomoć uvodnih primjera kreirali Scratch projekte koji se povezuju s fizičkim svijetom, a zatim su izradili Scratch igru Ocean Adventure koja koristi micro:bit kao kontroler.

 

Učiteljica Ida Veselovac prvi put se uključila u ovo događanje i s učenicima 2. C razreda provela je  četiri zanimljive aktivnosti: kodiranje u prostoru, u prirodi i dvije o sigurnosti na internetu. Učenici su se, navodeći se kratkim naredbama, kretali u prostoru zatvorenih očiju. Cilj je bio stići od starta do cilja slušajući naredbe. Rezultati aktivnosti pokazali su da su se učenici dobro zabavili i nasmijali te su uvidjeli da nije tako jednostavno kretati se prostorom kada ih netko decidirano i egzaktno ne navodi. Naravno, puna pažnja posvećena je zaštiti učenika od ozljeda. O sigurnosti na internetu učili su i u suradnji s Udrugom za zaštitu prava potrošača Varaždinski potrošač. Razgovarali su o svojim iskustvima o preuzimanju aplikacija i igrica, o kupovini preko interneta, ali i o važnosti čuvanja osobnih podataka i lozinki. Učit će i o prepoznavanju sigurnih, ali i  lažnih mrežnih stranica.

Poučeni ovim iskustvom, rado će se odazvati i sličnim aktivnostima.

 

Učiteljica Rea Guterman provela je nekoliko aktivnosti za učenike nižih razreda u sklopu izborne nastave Informatike te izvannastavne aktivnosti Mali informatičari.

Učenici prvih razreda kodirali su bez računala. Ovo je vrlo zanimljiv način kodiranja koji djecu uvodi u svijet samoga kodiranja, kao i programiranja. Također razvija njihovo logičko razmišljanje te ih potiče na sudjelovanje u zajednici. Učenicima je zadan zadatak u kojem su svakoj boji bile pridružene strelice u smjerovima (gore, dolje, lijevo i desno). Prema zadanom pravilu boja bilo je potrebno ucrtati smjer kretanja robota prema cilju.

Učenici trećih razreda dvjema su aktivnostima obilježili Europski tjedan programiranja – Kôd za održivu budućnost i Tko je kradljivac umjetničkog djela.

Aktivnošću Kôd za održivu budućnost učenici su programirali projekte na temu ekologije i održivosti. Koristeći upute i ostale mogućnosti programa Scratch, izrađivali su animacije i priču. Kodiranjem su naučili kako tehnologija može pomoći u očuvanju prirode.

Aktivnost Tko je kradljivac umjetničkog djela nešto je drukčija. Nizom koraka učenici su rješavali slučaj krađe umjetničkog djela Na Mjesecu u Muzeju neobičnih slika. Nekoliko je sumnjivaca. Svaki ima svoju priču. Učenici su pozorno čitali detektivske bilješke, proučavali fotografije, opise sumnjivaca te specifikacije umjetničkoga djela ne bi li došli do rješenja. Radeći u skupinama, na zabavan su način otkrili pravoga krivca.

Tijekom izvannastavne aktivnosti Mali informatičari, igrom Clever Frog su se dotaknuli pojmova algoritam i programska logika. Točnije, naučili su da je algoritam niz naredbi koje vode do cilja, da je potrebno precizno davati upute, uočiti važnost redoslijeda koraka te razvijati suradnju, logičko i prostorno razmišljanje.

 

Učiteljica Ana Koprek provela je aktivnosti u sklopu nastavne aktivnosti iz Informatike s učenicima 2. A razreda. Učenici su u programu Scratch izrađivali jednostavne interaktivne igre kojima su učili osnovne pojmove programiranja na zabavan i kreativan način. Aktivnostima poput Klikni loptu i Bacanje otpada u pravi spremnik učenici su razvijali logičko razmišljanje, kreativnost i suradničke vještine. U igri Klikni loptu učenici su programirali lik lopte koji se pomiče po ekranu i broji svaki klik, dok su u igri Bacanje otpada u pravi spremnik učili o pravilnom razvrstavanju otpada kombinirajući kodiranje i ekološku osviještenost. Učenici su samostalno uređivali likove, dodavali zvukove i izrađivali vlastite varijante igara, što je dodatno potaknulo njihovu motivaciju i interes za programiranje već u ranoj dobi.

 

Možemo zaključiti da je ove školske godine Code Week u II. osnovnoj školi Čakovec doživio novu fazu budući da su svoja događanja registrirale četiri učiteljice i da su u aktivnostima sudjelovali gotovo svi razredi.

U nastavku možete pogledati našu galeriju fotografija o provedenim Code Week aktivnostima.

Iva Naranđa, Ida Veselovac, Rea Guterman i Ana Koprek

Skip to content